Slider navigation left arrow
Slider navigation right arrow

Czym jest wykręcenie stawu?

częstochowa ortopeda ortopedaWykręceniem stawu nazywa się nadmierne naciągnięcie wiązadeł i torebki stawowej. Tej przykrej dolegliwości najczęściej ulega staw skokowy. Wykręcenie powstaje na skutek złego nastąpienia lub podwinięcia stopy. Urazowi towarzyszy ból, obrzęk okolicy stawu i zasinienie. Objawy wykręcenia stawu są często mylone ze złamaniem.

W przypadku wykręcenia należy najpierw unieruchomić lub ograniczyć funkcję stawu za pomocą opaski elastycznej. Taką opaskę powinniśmy nosić przez około 7, 10 dni. Następnie warto zastosować nagrzewania, ciepłe okłady, kąpiele i masaże.

Jak rozpoznać złamanie obojczyka?

Złamanie obojczyka w gabinecie ortopedycznym spotyka się dość często. Powstaje zwykle w następstwie upadku na wyciągniętą rękę. Złamaniu ulega w większości przypadków miejsce wygięcia obojczyka. Okolice obojczyka są bolesne i obrzmiałe. Chory nie może poruszać ręką.

Ortopeda unieruchamia złamany obojczyk za pomocą temblaka, na którym podwiesza rękę na szyi. Można też włożyć pod pachę napudrowaną poduszeczkę z waty.

Jak dbać o opatrunek gipsowy?

O opatrunek gipsowy trzeba odpowiednio dbać. Przede wszystkim należy go wysuszyć, ponieważ dopiero suchy gips jest wystarczająco mocny i prawidłowo spełnia swoją funkcję. W tym celu przez pierwsze dwa, trzy dni nie przykrywaj go pościelą.

Jeśli gips się zabrudzi, możesz wyczyścić go za pomocą papieru ściernego lub wilgotnej szmatki. Po takim myciu gipsu należy go znów suszyć. Można użyć suszarki do włosów.

Opatrunek powinniśmy owijać bandażem, żeby uniknąć zabrudzeń. Jeśli gips został założony na nodze, zamieszcza się na gipsie specjalny gumowy obcas, który chroni opatrunek przed zniszczeniem.

Czy dziecko, które ma skoliozę powinno uprawiać sport?

Oczywiście, że powinno. Jednak z pewnością niezbyt intensywnie. Warto też zastanowić się nad taką dyscypliną sportu, która będzie równocześnie rodzajem rehabilitacji. Doskonałym rozwiązaniem jest pływalnia – nie obciąża kręgosłupa, wręcz przeciwnie. Pływanie wykształca mięśnie znajdujące się przy kręgosłupie.

Nie zaleca się przy skoliozie sportów związanych z podnoszeniem ciężarów czy ze skokami. Jednak mecz w koszykówkę czy siatkówkę od czasu do czasu nie wyrządzi krzywdy dziecku.

Czy bóle kręgosłupa są jednoznaczne do zdiagnozowania?

Bóle kręgosłupa są objawem wielu różnych schorzeń. Bez dokładnego badania i postawienia diagnozy u lekarza ortopedy nie można stwierdzić ich przyczyny. Pamiętajmy też, że mogą one wpływać na złe funkcjonowanie innych narządów i wtedy są przyczyną, nie objawem.

Jedną z przyczyn odczuwania silnych bólów kręgosłupa jest dyskopatia. Mogą też występować podrażnienia lub nadmierne napięcie mięśni, więzadeł lub nerwów.